SELAMAT HARI MALAYSIA - GELOMBANG KEBANGKITAN MELAYU ISLAM




SELAMAT HARI MALAYSIA
.
Alhamdulillah puji dan syukur ke hadrat-Nya dengan keamanan dan keharmonian yang masih diberikan sehingga saat ini.
.
Bila buka Facebook, facebook tanya "What's on your mind?", jadi abam pun nak taip la apa yang ada dibenak fikiran abam ni.
.



Tahun 2019 ini, merupakan tahun yang sangat bersejarah buat abam apabila berlaku satu gelombang yang agak besar buat Umat Islam dan Bangsa Melayu. .Benarlah kata-kata Hang Tuah "Takkan Melayu Hilang Di Dunia Selagi Berpegang Teguh Dengan Islam".
.
Satu perubahan ke arah penyatuan Umat Islam dan bangsa Melayu di Malaysia. .Teringat abam sejarah kebangkitan Pembaharuan Meiji di Jepun ketika suatu masa dahulu, bagaimana masyarakat Jepun bangkit bangun semula jatidiri mereka yang telah sekian lama hilang. .
.
Sebelum kebangkitan tersebut telah ada gerakan pencarian jati diri dalam kalangan masyarakt Jepun yang dikenali sebagai Kokugaku. .Kokugaku ni adalah satu gerakan intelektual untuk mendefinisi semula ke Jepunan masyarakat Jepun pada masa tu. .Masyarakt Jepun sudah mulai sedar yang mereka sebenarnya mundur disebabkan oleh penyingkiran jati diri sebagai bangsa pulau (shimaguni) yang sangat terbuka dan terlalu meniru budaya China yang tidak menepati fitrah orang-orang Jepun.
.
Antara Gelombang Kebangkitan orang Islam Melayu yang sedang berlaku sekarang :

1. Kebangkitan semula pemakaian pakaian atau busana tradisional Melayu seperti tanjak dan lain-lain.

2. Gelombang Kempen 'Buy Muslim Product First' atau BMF, dengan mengutamakan pembelian produk-produk keluaran orang Islam.

3. Penyatuan Ummah yang dimeterai oleh dua buah Parti Politik veteran Islam Melayu.
.

Sebagai rakyat Malaysia yang beragama Islam dan berbangsa Melayu, harapan abam, semoga Gelombang Kebangkitan ini akan terus menerus berlaku dan berkekalan sehingga umat Islam dan Bangsa Melayu dapat membina semula Tamadun Tanah Melayu yang telah lama hilang. .
.
Harapan abam juga, agar Umat Islam dan Bangsa Melayu dapat menguasai semula bidang Hartanah dan Teknologi..

No comments:

Post a Comment